Welcome to my haiku/ haiga dream.

Welcome to my haiku dream..!




Second Blog

facebook: ritaodehnazareth




HAIKU

cloudy morning-
a kite flies higher
than its string

Rita Odeh



My Haiku/Haiga Book:

Buds of Dream
(2006-2014)
available atAMAZON.COM





My Haiga Album



Third Haiku Book

Under Fallen Leaves, The Butterfly
2015
Rita Odeh









Tuesday, June 24, 2014

Rita Odeh-Poems in Hebrew-ריטה עודה




מערבית:
אריה רגב
וריטה עודה





ריטה עודה
משוררת וסופרת, ילידת נצרת
29.9.1960

תואר ראשון בשפה אנגלית וספרות השוואתית
עבדה כמורה לאנגלית בתיכון העירוני- נצרת
מהפרסומים שלה בתחום השירה :

מהפך על השתיקה- 1994
מראות האשליה 1998
יומנה של צוענית מאוהבת- 2001
ומי לא מכיר את ריטה- 2003
לפני החניקה בדמעה- 2004
אני אנסה אותך פעם נוספת- 2008

Buds of Dream-2014 (haiku)

יצא לאור מעבודותיה בתחום הספרות:

אני השגעון שלך- 2009
שני רומנים קצרים: 2007 - 2008
שיריה תורגמו למספר שפות דרך רשת האינטרנט.
קיבלה מקום ראשון ברמה העולמית בתחום כתיבת שירת
"ההיקו".





אֵלֶּה הֵם
הַפְּצָעִים שֶׁלִּי
תִּכָּנְסוּ
בִּתְחוּשָׁה שֶׁל
בִּטָּחוֹן

#

כתיבה ..
היא פעולה של הישרדות
וכתיבה
היא פעולה של רוֹמֵמוּת

היא השגעון
שלי
כמו שאני
השגעון שלך

#

אני לא כותבת
כדי להילחם בנרון
אני כותבת
כדי שיהיה
לי יֵשׁוּת

#

אני חמניה.
נושאת פני מעלה
וחיה,
כי קיומי
הוא בִּכְבוֹדי.

#

כשהיתי
מחפשת אותי
מצאתי אותך

#

מעל לוח שחמט הגעגועים
הוא
...זרק את הקוביה

בסמוך ללבי
היא התיישבה

#

בֹּא נִשְׁתֹּק
לְרֶגַע
בֹּא נַקְשִׁיב

הִנֵּה הֵם:
לָמָּה
אֵיךְ
אֵיפֹה
וּמָתַי
רָצִים אֵלֵינוּ
וְאִלּוּ
שְׁנֵינוּ
בּוֹדְדִים
בּ וֹ דְ דִ י ם


#

כמו חסידה
על רגל אחת
תוך הים שלי
אתה עומד
ודורש
זכות להשתיכות
למקלט המדיני של
...הדאגות שלי

#

מדוע, בכל מראה, אני רואה אותך הבוקר?!..

#

כמו גור של אריה
אתה טופף
,לתוך הרשת שלי
מבקש להיתפס

האם לא שנינו
כבר נתפסו
!? .. ברשת של --- החיים

#

אתה ואני ...
ורד עם ניצנים כפולים,
כל כך קרובים
כל כך ר ח ו ק י ם

#

כנף אחת מספיקה
לי ...
כשאתה
תעניק
את השנייה

#

בקבוק
במגירה של אלמן
הייתי
עד שעברת
ושחררת
את הבושם שלי

#

אני חולמת ,
זאת אומרת שאני נושמת...
כל עוד שאני נושמת,
זאת אומרת שאני כותבת...
כל עוד שאני כותבת,
זאת אומרת שאני מאוהבת...


#

אֲנִי מְקַוָּוה
שֶׁאַתָּה תִּישָּׁאֵר חֲלוֹם
כְּדֵי שֶׁלֹּא אֲאַבֵּד אוֹתְךָ.
אֲבָל, אֲנִי לֹא יוֹדַעַת לָמָּה
בְּכָל פַּעַם שֶׁאֲנִי רוֹאָה
שְׁנֵי אוֹהֲבִים
אֲנִי מִתְגַּעְגַּעַת אֵלֶיךָ!

#

מי , חוץ ממך
כבש את הממלכה
שלי
, כפי שהשמש עושה
החרים את השעמום
וחתם
את לוח הזמנים
של החרדה ?! ..

#

תהיה בשבילי הגשם
לא המטרייה

#

אני מחפשת אותך
כמו שמחט בערימת קש
...מחפשת מי שיגאל אותה
אני מתגעגעת אליך
...כמו שהשנה מתגעגעת לשלימותה

#

אה אהבה;
כמו לשד* היא
רצה בוורידים ...
כמו נשר
עפה לא מפחדת מברקים...

אה אהבה;
היא הופכת אותי
לעץ ללא קליפה
הרוח טורקת את הפנים שלי
ואילו אני
בכלל לא ...מתלוננת


*SAP

#

סִפַּרְתִּי לַסִיגָלִיוֹת
עַל אַבִּיר הַחֲלוֹמוֹת שֶׁלִּי-
הֵן הִתְחִילוּ לִפְרֹחַ

סִפַּרְתִּי לְאוֹהֲבִים-
הֵם תָּלוּ אוֹתִי
עַל עַמּוּד הַתְּלִיָּה

#

אתך אני נהנת
מחסינות פרלמנטרית
נגד כל דיכוי

#

הַגּוֹרָל שֶׁלְּךָ הוּא:
לִהְיוֹת " הַנּוֹשֵׂא "
הַגּוֹרָל שֶׁלִּי הוּא:
לִהְיוֹת "הַנָּשׂוּא שֶׁלְּךָ"
גּוֹרָלֵנוּ הוּא:
מֵעוֹלָם לֹא לִהְיוֹת
בְּאוֹתוֹ מִשְׁפָּט


#

חִיפַּשְׂתִּי מִקְלָט
בְּתוֹךְ כַּף הַיָּד שֶׁלָּךְ
בְּרִיצָה אַחֲרֵי
נִיצָּנִים שֶׁל חִבָּה
וְגָלִיתִי
שֶׁבִּיכָלְתָּהּ
גַּם לָתֵת מַכּוֹת

#

אֲנִי יְכוֹלָה
לִהְיוֹת
הַצִּיפּוֹר שֶׁלָּךְ
אִם תַּבְטִיחַ
לֹא לִהְיוֹת
הַכְּלוּב שֶׁלִּי

#

אֲנִי לֹא סוּס טְרוֹיָאנִי
שֶׁאַתָּה מְתַכְנֵן לְהַקִּיף
בְּחַיָּילִים
יֵשׁ לִי לֵב שֶׁל צִפּוֹר
כַּאֲשֶׁר הוּא מִתְרַכֵּך
הוּא לֹא רַק
מֵמִיס אֶת הַסְּלָעִים
אֶלָּא
גַּם הוֹפֵךְ אוֹתָם
לְשִׁכּוֹרִים

#


#

הוא הבטיח לה
שדות של חיטה
הוא הבטיח
חום
ואהבה
היא קיבלה
גלים של
שנאה

#

הזאב
לא לכלך
את החולצה שלי
כאשר עזבת אותי
אני הרגתי אותו
כדי לשרוד

#

הנה, אני שומעת
את הצרידות המחובבת
בקול שלך
בלי שיתנפח לי הלב
בלי שיחזור הכאב
.
.
למה
לא נפגשנו
על "מה" היה
יכול להפוך
את התולעת
ל:
פרפרי שדות

#

אני לא מתנגדת
להיות אשה
אבל אני מתנגדת
לעמדה שלכם כלפי
בגלל שאני אישה

#

לשון
שלא יכול לומר:
"לא",
הוא לא
לשון של אדם

#

צְלַב הַשְּׁתִיקָה

תָּלוּ אוֹתִי עַל צְלָב
מֵאָז נוֹלַדְתִּי
וְאָמְרוּ: "אִישָּׁה"
קִבְּעוּ יָדַי בְּמַסְמְרִים
עַל קֶרֶשׁ הָעִתִּים
קִבְּעוּ רַגְלַי בְּמַסְמְרִים
עַל קֶרֶשׁ הַמִּרְמָה
וְאָמְרוּ: "אִישָּׁה... אִישָּׁה!"
כִּבְּסוּ מַחְשְׁבוֹתַיי בָּאֵשׁ
לְאַט לְאַט
שָׁתְלוּ בִּשְׂדוֹת מַאֲוַיַּי
עֵץ הַהוֹלֵךְ וְנוֹבֵל
קִמְעָה קִמְעָה
לִמְּדוּ אוֹתִי
אֶת אָלֶפְבֵּית
הַצַּעַר כָּל כֻּלּוֹ
הִלְבִּישׁוּנִי
בְּכָל רַעֲלוֹת הַשְּׁתִיקָה
וְאָמְרוּ:
"אָה... אִישָּׁה!
בְּסַךְ הַכּוֹל אִישָּׁה"


מערבית: לאה גלזמן

#

כְּשֶׁהָעֶצֶב
שָׂם עָלַי מָצוֹר
אֲנִי שָׂמָה עָלָיו
מָצוֹר כָּפוּל

בעצם:
רַק הֶחָזָק שׂוֹרֵד

#

אני לא פרפר
אתה לא המנורה שלי
תדע לך חבר:

אני הפתיל של השמן

#

שׁוֹטֵר שֶׁהִזְדַּמֵּן
לְיַד הַשַּׁעַר שֶׁל
מַחְשְׁבוֹתַיי
עָצַר אוֹתִי בִּצְעָקָה:
" תְּעוּדַת זֶהוּת "
כְּשֶׁנּוֹדָע לוֹ
שֶׁאֲנִי עֲרָבִיָּה
הוּא עִקֵּל אֶת
כָּל חֲלוֹמוֹתָּיי

#

עד מתי
יהיה האדם
הישר
גוף נסתר
ואילו הגמדים שדומים
לפעלים
יעלו ויורידו כל מה שהם
רוצים
מתי שהם
רוצים

#

החיים הם מנורה. אך : מי גנב את הזית שלה..!؟

#

אֲנִי רוֹצָה לִחְיוֹת

אֲנִי רוֹצָה לִחְיוֹת:
לְהִתְעוֹרֵר עִם הַפַּרְפַּרִים
לְשׁוֹטֵט שָׁעוֹת בַּשָּׂדוֹת
כְּדֵי לַעֲזֹר לָחַקְלָאִים
לִזְרֹעַ זְרָעִים
שֶׁל תִּקְוָה

אֲנִי רוֹצָה לִחְיוֹת :
לְהַקְשִׁיב
לְטִיפּוֹת הַגֶּשֶׁם
כְּשֶׁהֵן מַטְבִּילוֹת
אֶת הַדֶּשֶׁא וְהַשָּׂדוֹת

אֲנִי רוֹצָה
לְהַפְצִיר בְּצִפֳּרִים
שֶׁתִּשְׁאַלְנָה לִי אֶת כְּנָפֵיהֶן
וּבַכִּינּוֹרוֹת אַפְצִיר
שֶׁיַּשְׁאִילוּ אֶת מֵיתְרֵיהֶם

אֲנִי רוֹצָה לָעוּף
יוֹתֵר גָּבוֹהַּ מִשְּׁחַפִים
אֲנִי רוֹצָה לָשִׁיר
יוֹתֵר טוֹב מִזָּמִירִים

אֲנִי רוֹצָה
לְהוֹכִיחַ אֶת הָאֲנָשִׁים
כְּמוֹ הַנְּבִיאִים הַקַּדְמוֹנִים
אֲנִי רוֹצָה לִקְרֹא לְשָׁלוֹם
בֵּין אֲנָשִׁים

הַרְבֵּה,
כָּל כָּךְ הַרְבֵּה דְּבָרִים
אֲנִי חוֹלֶמֶת לַעֲשׂוֹת,
אַךְ הַהֵד שֶׁל
יְרִיּוֹת רְחוֹקוֹת
מְנַפֵּץ
אֵת
כָּל
חֲלוֹמוֹתָּיי

#

האם לא הגיע זמן
כדי לשחרר את
הגוף שלי
מהבושם
כדי לשחרר
את הכאב שלי
מארונות המתים
של השבט
כדי לשחרר את הצוואר שלי
מהעוול
והפנים שלי
ממראות האשליה

האם לא הגיע זמן
כדי לחפש את הקול שלי
בפטפוט עופות הים
לגלים
ולצייר את תעודת הזהות שלי
בלחישה של הניירות
לגלי !? ..הדיו

#

תפסיק לילל
על חלום שנשפך
את דמעותיך
תנגב
ותכתב אותי
הדיו יאריך
ימים
יותר מהאהבה

#

משוררת מיומנת, ערמומית
מִי יִמְצָא?! ..
וְרָחֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ.
בָּטַח בָּהּ, לֵב הקורא שלה
, היא מצליחה להפתיע אותו
כֹּל, יְמֵי חַיֶּיהָ
הָיְתָה, כָּאֳנִיּוֹת סוֹחֵר;
מִמֶּרְחָק, תָּבִיא דמוייהָ
וַתָּקָם, בְּעוֹד לַיְלָה--
. לעשות מדיטציה
יָדֶיהָ, שִׁלְּחָה בַכִּישׁוֹר
כדי לארוג מהמשי את חלומותיֶּיהָ
לֹא-תִירָא לְממלכתָהּ
מִשָּׁלֶג או סערה
כי ארמונה
. בנוי על קרקע מוצקה
פִּיהָ, פָּתְחָה בְחָכְמָה;
וְתוֹרַת חֶסֶד, עַל-לְשׁוֹנָהּ.
קָמוּ קוראיהָ, וַיְאַשְּׁרוּהָ; מבקריהָ, וַיְהַלְלו אותה *

רבים ניסו את השפה
, פרוזה ושירה
אבל אני
שיודעת את הסוד
של נִיחוֹחַ הוורד
. הצטיינתי על כולן


#





Buds of Haiku
מאנגלית: אמיר אור



#

הריח,
לא הפרח
משגע אותי

#

בוקר מעונן –
עפיפון עף גבוה
מן החוט שלו

#

לבנה מתמעטת-
על שמלת האבל שלה
מוצץ לבן

#

פרפר ראשון –
ילד שואל
אם זה אמיתי

#

גן הומה אדם
שני חיבוקים
בצלי

#

מחנה פליטים
מפסל את גזע העץ
לצלב

#

גבולות –
דרורים עפים מעל
התיל החלוד

#

גבולות –
ענפי הזית מתנועעים
מעבר לתיל

#

מחנה –
היא שואלת את אביה
מה זה פליט?

#

שיחת שלום –
קריאתו השלישית
של תרנגול

#

בוקר כריסטמס;
ילד על משאית
צפופה, סופר חייל
אחד... שניים, שלושה

#

בוקר סתו –
טופף אחרי צלו
תרנגול ההודו הזקן

#

הירח המלא ההוא...
מטבע נופל לתוך
כפו של הקבצן

#



#



No comments:

Post a Comment